Open Monumentendag 2022: al fietsend en lopend genieten van oude gebouwen en hun geschiedenis

De organisatie van de Open Monumentendag Borne laat ook dit jaar zien dat sport en cultuur goed samen kunnen.

Hardlopend, met de fiets of wandelend langs monumenten. Dat zijn de activiteiten die dit jaar op 10 september tijdens Open Monumentendag op de rol staan. Hard lopen en fietsen gebeurt onder leiding van Henk Passies. Dit keer voert de tocht door de omgeving van Azelo. Verschillende monumentale panden worden aangedaan waaronder het voormalige jongensinternaat en AZC Maria Mediatrix. Hier worden tevens de nieuwbouwplannen getoond en toegelicht.

De gidsen van Oud Borne hebben een geheel nieuwe wandeling opgezet langs monumenten aan de rand van Oud Borne. Uiteraard wordt ook hier de nodige achtergrondinformatie gegeven. Op deze manier worden sport, recreatie en cultuur met elkaar verbonden.

“Het zijn vooral de verhalen die het doen. Hierdoor gaan monumenten leven”, verklaart loopcoach Henk Passies. Hij begon zo’n twee jaar geleden met de monumentenrun waaraan vorig jaar een fietstocht werd gekoppeld. “Omdat nu eenmaal niet iedereen van hardlopen houdt.” Het is overigens geen wedstrijd maar enige conditie is toch wel vereist.

Voor wie het liever iets rustiger aan wil doen is de monumentenwandeling in het leven geroepen. “We kennen de tocht door Oud Borne, maar deze route is nieuw, speciaal ontworpen voor Open Monumentendag.”, aldus coördinator Andre Muller. Zo wordt even stil gestaan bij het oude postkantoor, de villa Elisabeth en het Spanjaardshuis. Monumenten die we vrijwel dagelijks zien, maar eigenlijk de oorsprong niet meer van weten. Dus ook hier de verhalen over vroegere tijden.

De volgende monumenten zijn geopend voor publiek:
Bussemakerhuis, Synagoge, Stephanuskerk, Oude Kerk en Villa Elizabeth.

Open Monumentendag wordt opgezet door de Heemkundevereniging. Een werkgroep bestaande uit afvaardigingen van de verschillende organisaties staat borg voor de invulling. Zij sluiten hierbij aan bij het landelijke thema. Dat is dit jaar duurzaamheid. In het kader daarvan wordt het bedrijf Dusseldorp bezocht aan het eind van de Azelosestraat. Een bedrijf in wegenbouw, sloop en milieutechniek. Niet bepaald een monument maar wel zeer waardevol om aandacht aan te besteden.

Voor de basisschoolkinderen is er op vrijdag de klassendag. Kinderen uit de groepen 7 en 8 bezoeken dan een aantal monumenten waaronder de Oude Kerk met de toren, de voormalige synagoge, de Doopsgezinde kerk, het Bussemakerhuis en de St. Stephanuskerk.

De hardlooproute en de fietsroute starten en finishen bij het Bussemakerhuis. Burgemeester Jan Pierik lost om 10 uur het eerste startschot, waarna ook de andere groepen kunnen starten. Opgave voor deze twee routes kan bij: Henk Passies: info@fitmetpassie of 0683965445 Kosten: € 10,00

De monumentenwandeling start ‘s middags om 14 uur bij het Kulturhus waar tevens rond 16.00 uur de finish is. Hiervoor kunnen deelnemers zich aanmelden bij: info@gidsenoudborne.nl of 074-2663082 Kosten: € 7,00 Na afloop van de wandeling ontvangen de deelnemers een kop koffie/thee in het Kulturhus.

Kijk voor meer informatie op de website van Fit met Passie

Kijk voor meer informatie op de website van Heemkunde Borne

Meer over sport in Borne