Lezing over Ab Homburg, “Vergeten Soldaat van Oranje”, woensdag 10 mei, aanvang 19.30 uur

Begin mei is ieder jaar de tijd van herdenken van hen die voor onze vrijheid hun leven hebben gegeven. Het gaat hierbij veelal om Joden, zigeuners en andere onschuldige mensen.

Maar ook om mensen welke op de een of andere manier tegen de bezetter in het verzet zijn gekomen om hem zo het leven in ons vaderland zo moeilijk mogelijk te maken.
Ieder jaar proberen wij hier tijdens een ledenavond aandacht aan te besteden. Dit jaar gaat onze aandacht uit naar een zgn. Engelandvaarder. Iemand die in bezettingstijd de moed vatte met een (kleine) boot de Noordzee over te steken om vanuit Engeland de bezetter te bestrijden.

Het gaat om Ab Homburg. Hij stak zelfs twee keer de Noordzee over. De reden hiervoor is dat hij, toen hij als spion in ons land was teruggekeerd werd opgepakt, ontsnapte en opnieuw naar Engeland ontkwam.

Een spannend verhaal van een erg jonge man. Hij moest zijn verzet met de dood bekopen. Vlak voor het eind van de oorlog werd hem de Duitse luchtafweer fataal. Hij stortte bij Bornerbroek neer.

Johan Graas heeft het korte maar zeer intensieve levensverhaal van Ab Momberg in kaart gebracht.
Hij heeft hierover het boek “Ab Momberg Vergeten Soldaat van Oranje” geschreven.

Johan Graas is beheerder van het luchtvaart-oorlog museum in fort Veldhuis te Heemskerk. Hij is ook bestuurder van de Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945, een organisatie van vrijwilligers die onderzoek doen naar de luchtoorlog boven Nederlands grondgebied tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Op woensdag 10 mei a.s. komt Johan Graas ons vertellen omtrent het bewogen leven van Ab Momberg. Hij maakt hierbij gebruik van lichtbeelden. De avond wordt gehouden in de Stefanshof en begint om 19.30 uur. U bent hiervoor van harte uitgenodigd.

Wij hopen velen van u te mogen begroeten.
Met vriendelijke groet,
Namens het bestuur van de Heemkundevereniging Borne,