De Heemkundevereniging schenkt historische documenten aan het gemeentearchief

‘Het is bijzonder dat we deze archiefstukken van 10 opeenvolgende generaties mogen toevoegen aan het gemeentearchief’.

De heemkundevereniging heeft bijzondere en waardevolle documenten overhandigd aan het gemeente archief. Het gaat om stukken uit het familiearchief van de familie Mulder-Knuif met daarbij onder meer een aantal oorkonden en documenten over het katholieke kerkhuis in Borne dat gestaan heeft aan de Koppelsbrink.

De documenten dateren uit de periode 1578-1930. De familie Knuif was tevens de oprichter van de Boerenleenbank.

Een aantal stukken was reeds sinds de jaren tachtig geschonken door Mevr. Schoemaker-Mulder, maar met de laatste schenking die de heemkundevereniging heeft ontvangen, is het archief nagenoeg compleet.

In opdracht van de gemeente zijn de documenten geschoond, gevlakt, gerestaureerd en gefotografeerd. Daarna zijn ze in zuurvrije 3D bergingen geplaatst.

De gemeente Borne was erg blij met de gift: ‘Bijzonder dat we deze archiefstukken van 10 opeenvolgende generaties mogen toevoegen. De stukken gaan niet alleen ver terug in de tijd, maar bieden ook door de volledigheid een goed beeld van de ontwikkeling van de gemeente Borne’.

Enkele weken voor deze overdracht heeft mevrouw Schoemaker-Mulder een stalenboek van een voorouder aan het Bussemakerhuis geschonken.

Er moet de komende tijd nog onderzoek worden gedaan omdat het familiearchief informatie bevat waarvan veel nog niet duidelijk is.