Boorn & Boerschop 2019-02: Vrijwilligersuitstapje naar Frenswegen en Lage

Auteur: Martin Thiehatten

Op 16 mei werd voor de vrijwilligers van de heemkundevereniging een middag georganiseerd door het bestuur. Bezocht werden het klooster Frenswegen en Lage in Duitsland. Aan het uitstapje werd door 28 personen deelgenomen.

Frenswegen

In Duitsland werd het voormalige klooster Frenswegen bezocht. De Nederlandse Klosterführer Pieter Kooij gaf een boeiende rondleiding. Na een uitgebreide toelichting werd rond de gebouwen gewandeld, waarbij Pieter Kooij overal zijn kennis van de gebouwen met zijn gasten deelde. Daarna werd in de gebouwen rondgelopen. Na de kelder met de vroegere eetzaal werd de kapel aangedaan. Dit moderne bouwwerk is gekomen op de afgebrande voormalige kapel. Buiten is het labyrint bekeken. In de tuin naast het klooster staat een herdenkingskruis van Bentheimer zandsteen. Het is een verwijzing naar de Franse krijgsgevangenen uit de tijd van Napoleon, die tijdens hun internering zijn gestorven

Het voormalige augustijner klooster Frenswegen is een bijzondere ontmoetingsplaats. Graaf Bernhard I von Bentheim stichtte het klooster in 1394. Het klooster was altijd een plek van katholieke spiritualiteit. Sinds 1974 is Frenswegen een geestelijk en maatschappelijk centrum. De stichting wordt beheerd door zes verschillende kerken, zodat deze plek van bezinning en educatie behouden kan blijven. Frenswegen biedt plaats aan 120 gasten voor overnachtingen, die er kunnen slapen als een monnik. De cellen zijn niet meer spartaans, maar comfortabel en modern. Het typische karakter van het klooster is echter wel bewaard gebleven. De accommodatie is ook geliefd bij families die met meerdere generaties vakantie willen vieren. In de tuin is een labyrint, waar je tot bezinning kunt komen. Met een bezoek aan de kapel laat je de eeuwenlange traditie van de monniken op je inwerken.

Afb. 01: De groep luistert bij klooster Frenswegen naar de uitleg van Pieter Kooij (Foto: Martin Thiehatten)

Lage

Na Frenswegen is een bezoek gebracht aan Lage, eigendom van Twickel. De rondleiding werd gegeven door Joop Kroeze. Hij wist veel wetenswaardigheden te vertellen over de vroegere burcht en de gebouwen die er nog zijn te zien. Bijzondere bezienswaardigheden van de plaats zijn de kerk uit 1687, de watermolen gebouwd in 1270, de ruïne van Huis ter Lage uit 1183 vernoemd en vernield in 1626 tijdens het beleg van Oldenzaal door Ernst Casimier van Oranje. In 1686 is het huidige herenhuis gebouwd. De historische Eikenlaan met de huizen van het personeel zijn alleen al een bezoek waard. De middag werd besloten met een drankje op het caféterras naast de watermolen.

Afb. 02: De watermolen van Lage (Foto: Martin Thiehatten)
Afb. 03: Klooster Frenswegen (Foto: Martin Thiehatten)

(–> naar PDF versie van deze publicatie)

(–> naar inhoudsopgave 2019-02)