Boorn & Boerschop 2018-02: Een e-mail uit Australie en Mededelingen van het bestuur

Auteur : Harry Rouhof

Op het Historisch Informatie Punt (HIP) ontvangen we bezoekers met diverse vragen. Over onderwerpen in oude krantenknipsels, over bidprentjes van familieleden, over genealogie en over foto’s van vroeger. Onlangs bereikte ons een bijzonder verzoek. Via het Historisch Centrum Overijssel kregen we een e-mail uit Australië met de volgende tekst:
Hello from Australia. My name is Elly Ferguson (Aarninkhof). We lived in Borne until 1952 when we immigrated to Australia. We lived in Grotestraat, not sure of the number, my parents had a clothingshop and dad was a tailor. After we left the shop was burned down. I wondered if you had any information of that.
Thank You. Elly Ferguson

Marian Kroeze en Henri Westerbeek gingen op onderzoek uit en raadpleegden diverse personen. Een voormalig buurmeisje, Thea Mulder, kon hen vertellen waar hun huis stond aan de Grotestraat. Thea haar ouders hadden een kruidenierswinkel aan de overkant van de straat.
Bovenstaande foto is gemaakt rond 1960 tijdens een renovatie van de Grotestraat door wegenbouwfirma Lansink. Rechts van de kerk staan drie panden. In het linkse pand was slijterij Ensink gevestigd. Het middelste pand was de kledingwinkel van Aarninkhof, waar ten tijde van de foto Van Gelder stoffenzaak ‘de Prijzenbreker’ had. In het rechtse pand was bakkerij Gelink gevestigd.
In de jaren erna brandde het pand van Van Gelder af. Hij verhuisde zijn zaak toen naar de Ennekerdijk, in het pand waar nu, en ook in het verleden, de synagoge was.

In het pand van bakker Gelink begon Bennie Lenferink zijn eerst cafetaria, die hij later verhuisde naar de overkant van de straat. Daarna vestigde Henk Oude Kamphuis hierin zijn automaterialenhandel. Het afgebrande pand van Van Gelder diende als parkeerplaats en werkplaats.
Na slijterij Ensink waren in dit pand een makelaarskantoor, een reclamebureau en herenmodewinkel gevestigd.
Nu zijn in de drie panden de drogisterij De Kruiderij, kledingwinkel Zó Mooi en verzekeringskantoor OVM gevestigd (foto Henk Vrielink).

Deze informatie bracht in Australië vele herinneringen tot leven. Niet alleen bij Elly maar ook bij haar broer Bill (Wim) Aarninkhof. In haar privé archief vond Marian een klassenfoto van de bewaarschool uit (vermoedelijk) 1946/1947 met zuster Scholastica.
Op de foto op de volgende pagina staat links bovenaan Wim Aarninkhof.

Afb.04: Onderste rij van links naar rechts: Leo Morshuis, ? Raassing, Albert Raassing, Bart Moller, ? Hassels Mönning, ? van den Nieuwboer, Ineke Heck

Klassenfoto bewaarschool vermoedelijk 1946/1947 met zuster Scholastica.
Bovenste rij van links naar rechts:
Wim Aarninkhof, Gerrit Christenhuis, Harrie Drenth, Wim Nijhof, Kees Kemperman, Tonnie Arendsen, Harrie Oude Egberink, ? Morselt (drogisterij).
Daaronder 4e rij van links naar rechts:
Harrie Nijhof, Bennie Huls, Fientje Annink, Ineke Nijhof, Annie Oortveld, Ineke Nijhof (Vulcano), Marian Kroeze, Gerda Geuzendam, Berndien Exterkate.
3e rij van links naar rechts:
Lidy ten Tusscher, Annie Nijhof, Ria Moller, Netty Rupert, Annie Metz, Gea Eijkholt, Eviee Schuur, Johan Simonetti, Angelica Simonetti.
2e rij van links naar rechts:
Betsie Eshuis, Toos Vaalt, Marietje Vaalt, Fientje Grob, Gerda Weustink, Minie Kroeze, Betsie Kleizen, Truus Beernink, Ineke Hofsté.

Deze reactie stuurde Wim Aarninkhof

Dear Henri,
Thank you very much for the photos you sent to Elly Ferguson, my elderst sister. It is very dificult to picture that is where our house stood as we migrated to Australia. Again, thank you for the photos, especially the one of me in the kleuterklas, It brought back many memories.
Regards, Bill (Wim) Aarninkhof.

Ook hun verzoek om (e-mail) contact mogelijk te maken met de kinderen van de families Mulder en Balk, toen ook woonachtig in de Grotetstraat, kon worden gehonoreerd. Hoe een e-mail na 65 jaar buurkinderen weer bij elkaar bracht.

Mededelingen van het bestuur

Auteur : Bertie Velthuis

Gratis toegang tot Bussemakerhuis

In de Algemene Ledenvergadering van 22 februari jl. is gesproken over de (financiële) afdracht welke door onze vereniging aan museum Bussemakerhuis wordt gedaan. Meer concreet: Door ons wordt jaarlijks per lid € 1,– aan het museum “betaald”. Deze handelswijze vindt reeds tientallen jaren plaats. De oorsprong hiervan ligt in het feit dat onze vereniging is voorgekomen uit het museum. Er bestaat dus een historische band met het museum. Afspraak met het Bussemakerhuis is dat ieder lid van onze vereniging vrij toegang heeft tot het museum. Bij het museum ligt hiertoe onze ledenlijst. Wanneer U bij binnenkomst aangeeft lid van de Heemkundevereniging Borne te zijn, wordt dit op deze lijst gecontroleerd. Ons is gebleken dat deze regeling bij onze leden in onvoldoende mate bekend is. Daarom willen wij U hierop bij deze (nogmaals) wijzen. Overigens: Het Museum Bussemakerhuis verzoekt u, indien u beschikt over een museumjaarkaart, hiervan bij het bezoek gebruik te maken.

(–> naar inhoudsopgave 2018-02)