Boorn & Boerschop 2000-02: DE POTKAMP 2 en HERINDELING

Auteur: Johan Kwast

Naar aanleiding van het artikel van Mw. Van Harten-Fransen over De Potkamp, in BOORN en BOERSCHOP, jrg. 10, No. 1, maart 2000, pag. 19, het volgende. De fam. H. (Jans) Zegger vertrok in 1936, of iets later, van de Potkamp naar Slootdorp, waar ze een nieuwe boerderij betrokken.
1k heb op “De Potkamp” tot ca. mijn 6e jaar gespeeld met de kinderen Hennie en Bennie. We speelden b.v. op de hooizolder en bakten knikkers in de fornuisoven. Wij woonden toentertijd als buren op de Almeloschestraat/Prins Bernhardlaan het pand is thans De Bieffel 19.

1k weet nog dat Jans op de dag van hun verhuizing, voor hij (in het nieuwe huis De Potkamp) de deur achter zich sloot, 3 rauwe eieren naar binnen werkte (hij was daar een liefhebber van). De kinderen gingen in Borne naar school, de jongensschool in ‘n Es en de meisjesschool bij ‘t zusterklooster. 1k ben nog enkele keren in Slootdorp op bezoek geweest. Laatstelijk zo’n 10 jaren geleden. Natuurlijk kwamen de verhalen “uit het oude land” – en alles in echt Twents dat ze onderling nog spreken – weer boven.

De oude Mewr. Zegger (Trui) was volgens mij familie van Meulenbroek uit Hertme. De kinderen waren allen, op twee na, ongehuwd. Hennie emigreerde naar Canada en trouwde daar, maar is inmiddels overleden. Bennie woont met zijn gezin in Biddinghuizen. Naar ik meen werd Truus verpleegster en ging Trinie(?) het klooster in, maar ze is daarna uitgetreden. Gerard, de oudste die nu denk ik zo’n 76 jaren oud is en Marietje bleven tot enkele jaren geleden op de boerderij in Slootdorp wonen. Ze wonen nu in Middenmeer.

Johan Kwast.

HERINDELING

Auteur: Vrederik

(–> naar Inhoudsopgave 2000-02)