Boorn & Boerschop 1991-01: MUSEUMDORP CLOPPENBURG

Auteur: F.J. van Capelleveen

Op zaterdag 1 juni maakten 25 leden gebruik van de mogelijkheid om deel te nemen aan ons jaar­ lijks uitstapje. De reis ging ditmaal naar het museumdorp Cloppenburg, zo’n 100 km achter 11 ‘n paol”. Met enige vertraging aan de grens bij Denekamp en later door een colonne nederlandse militairen, arriveerden we rond 11.00 uur bij het museum. In de “Dorfkrug” lieten we ons de koffie best smaken. Daarna konden we, gewapend met een prach­ tige gedrukte gids, tot 13.00 uur vrij rondkijken in het museum en na de “warme hap” nog eens tot 15.00 uur.

Afb. 01 Wapen Cloppenburg

In 1934 begon men in Cloppenburg met dit· museum. Het is het oudste openluchtmuseum van Duitsland en herbergt fraaie voor­ beelden van boerderijen, hallenhuizen enz., afkomstig uit het westelijke, het nederduitse en het oostfriese land. Het museum is opgericht door de in 1961 overleden Dr Heinrich ottenjann en trekt jaarlijks 300.000 bezoekers op het 15 ha grote terrein.
Er zijn 50 originele gebouwen te zien in een fraai, op natuur­ lijke wijze, beplant terrein. De opstallen dateren uit de zeventiende tot en met de twintigste eeuw. Zo vinden we er drie verschillende typen windmolens, een rosmolen, een kerkje met daarbij een dorpsschooltje en een heuse “Herrensitz”. Verder een smederij die in bedrijf was, een “Schweinestall”, een blauwververij, een bakhuis en diverse schuren en opslagplaatsen. Kortom, een goed overzicht van alle typen gebouwen en werkplaatsen die we op het platteland van de zeventiende eeuw tot heden mogen verwachten.

Afb. 02: Herrensitz Arkenstede

De meeste gebouwen hebben een redelijk ingericht interieur zodat een goede indruk wordt verkregen van het dagelijks leven op het platteland. In de hal van het museum kan veel documentatie- en fotomateriaal worden aangeschaft.

Zoals gebruikelijk bij museumbezoek, bleek er meer te zien dan binnen de gestelde tijd mogelijk was. We vertrokken dan ook, keurig op schema, met de gedachte dat we er zeker nog eens naar toe zouden gaan. Na een voorspoedige terugreis namen we tevreden en met dank aan de organisator H. Woolderink, rond 17.00 uur afscheid van elkaar bij het gemeentehuis van Borne. Graag tot een volgende keer!

(–> naar inhoudsopgave 1991-01)